Шановні читачі нашого блогу!
До Вашої уваги текст Резолюції круглого столу “Реформування охорони здоров'я: ризики та реальність”, що пройшов у місті Донецьку 10 листопада 2011 року.
Голові комітету з питань охорони
здоров'я Верховної Ради України
Бахтеєвій Т.Д.
Міністру охорони здоров'я
України
Аніщенку О.В.
Резолюція круглого столу
від 10 листопада 2011 року на
тему:
“Реформування охорони
здоров'я:
ризики та реальність”
Впровадження Закону України “Про порядок проведення
реформування системи охорони здоров'я у Вінницький, Дніпропетровський, Донецькій областях та
місті Києві” від 07.07.2011р. (далі — Закон про реформування), виявили певні
ризики очікуваних результатів на практиці:
1. Стаття 49 Конституції України забороняє скорочення мережі
комунальних закладів охорони здоров'я, які надають безкоштовну медичну допомогу
населенню. Поняття “заклади охорони здоров'я” міститься у абзаці
4 частини 1 статті 3 Основ законодавства України про охорону здоров'я від
19.11.1992р., яким встановлено, що «заклади охорони здоров'я» - це
підприємства, установи й організації, завданням яких є забезпечення
різноманітних потреб населення в сфері охорони здоров'я шляхом надання
медико-санітарної допомоги, включаючи широкий спектр профілактичних і
лікувальних заходів або послуг медичного характеру, а також виконання інших
функцій на основі професійної діяльності медичних працівників.
Отже, «мережа» закладів охорони
здоров'я - це їхня сукупність у межах
адміністративно-територіальних одиниць України; кожна юридична особа,
яка є закладом охорони здоров'я, являє собою самостійну складову мережі таких
закладів.
Закон про реформування встановлює поняття мережі закладів охорони здоров'я саме у
пілотних регіонах, до якої відносить сукупність закладів охорони здоров'я, що
задовольняють у пілотних регіонах потребу населення у медичному обслуговуванні
на основі професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників.
Частина 2 статті 3 Закону про реформування передбачає можливість
включення до складу центрів первинної медичної (медико-санітарної) допомоги як
структурних чи відокремлених підрозділів амбулаторій.
З огляду на діючу редакцію статті 49 Основного Закону, включення до
ЦПМСД амбулаторій можливо лише у випадках, коли амбулаторії не є юридичними
особами (тобто не є самостійними складовими існуючої мережі комунальних закладів охорони здоров'я, які надають безкоштовну медичну
допомогу населенню).
Враховуючи різне ставлення до цього питання з боку представників органів
виконавчої влади, місцевого самоврядування, судів та прокуратури, — потрібне офіційне тлумачення другого речення частини 3
статті 49 Конституції України Конституційним Судом України.
2. Важливо офіційне
визнання центральним органом
у системі охорони
здоров'я потреби залишення у
центрах первинної медико-санітарної допомоги наступних посад: медичних
реєстраторів, медичних сестер денних стаціонарів та фізіотерапевтичних
кабінетів, фельдшерів, акушерок, а також
допоміжного персоналу амбулаторій (вартівників, опалювачів, садівників,
робітників з обслуговування будівель). Принциповою є потреба залишення у складі
амбулаторій денних стаціонарів та
кабінетів стоматолога.
Суттєво обмежені і штатні одиниці водіїв, що
не дасть змогу забезпечити пацієнтів своєчасною медичною допомогою (в тому
числі і невідкладною).
Табель оснащення
приписує мати 2-і одиниці санітарного транспорту при наявності в амбулаторії
понад 2-х лікарів. Таких амбулаторій достатньо багато, але вони укомплектовані
лише одним автомобілем, що не дає змогу навіть перекрити робочий час
амбулаторії.
Потрібно
термінове внесення відповідних змін до наказу МОЗ України № 645 від
05.10.2011р., яким затверджені Примірні штатні нормативи центру первинної
медичної (медико-санітарної) допомоги у Вінницькій, Дніпропетровській,
Донецькій областях та м. Києві.
3. Актуальним є питання скорочення
працівників закладів охорони здоров'я під час проведення експерименту з
реформування, тем більш, що в деяких випадках це збільшує навантаження на
працівників, які залишаються у системі.
Потрібно
прийняття заходів та забезпечення правових гарантій спрямованих на максимальне
працевлаштування працівників, які вивільняються, а також перегляд посадових інструкції та впровадження
алгоритму роботи у зв’язку зі зміною функціональних обов’язків медичних
працівників первинної ланки.
4. Як часткову
компенсацію за експериментування, стимулювання необхідності змін, — важливо значне збільшення заробітної плати
працівникам закладів охорони здоров'я у пілотних регіонах.
5. Занепокоєність
викликає недостатній рівень фінансування закладів охорони здоров'я області.
(Первинна ланка охорони здоров’я знову опинилася внизу фінансової піраміди; первинний рівень,
на який припадає 80% об’єму медичної допомоги отримує лише 30 % фінансування.)
6. Робота амбулаторій саме в статусі юридичних
осіб довела свою ефективність; доцільно залишити їм цей статус.
7. У зв'язку з тим, що більша частка
людей, які потребують паліативної допомоги знаходяться вдома, при амбулаторіях
повинні бути створені виїзні бригади з надання паліативної допомоги
"Хоспіс вдома".
8. Раціональним стане доповнення складів комісій з
реформування на всіх рівнях за рахунок збільшення кількості медиків-практиків та представників громадських організацій
медиків та пацієнтів.
9. Доцільно створення моніторингових групи на всіх
рівнях (з числа представників трудових колективів, профспілок, громадських
організацій медиків та пацієнтів) з недопущення погіршення надання медичної
допомоги населенню та умов праці медичних працівників в ході експерименту.
10. Коригування нормативної бази повинно бути
оперативним та залежати від короткотермінових результатів експерименту.
11. Терміново потрібно коригування строків проведення етапів реформування
в бік пролонгації.
На підставі
викладеного, з метою формування у громади, практичних лікарів та організаторів
охорони здоров’я чіткого розуміння механізму, необхідності та результатів
проведення реформи охорони здоров'я, її впливу на медицину та громаду регіону;
дотримання законодавства, - просимо сприяти оперативному
вирішенню порушених питань.
За дорученням учасників круглого столу,
голова постійної комісії з питань охорони
здоров'я, сім'ї,
материнства та дитинства
Громадської
ради при Донецькій
ОДА
С.П.Маловичко
Текст резолюції можна завантажити тут
Немає коментарів:
Дописати коментар